Sociálně aktivizační služby
Služba je určena rodinám dětí s poruchou autistického spektra (dále PAS), případně s podezřením na PAS z Libereckého kraje od raného věku do dovršení 15 let.
Základní činnosti Sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi s PAS jsou poskytovány bezplatně.
Z důvodu vysokého počtu zájemců o Sociálně aktivizační službu pro rodiny s dětmi s PAS a naplnění kapacity programů pozastavujeme od 1. 1. 2024 až do odvolání příjem nových klientů.
V případě dotazů a nejasností, kontaktujte Nikol Hillovou na tel. čísle: +420 777 358 502 nebo emailem: nikol.hillova@centrumlira.cz
Poslání
Posláním Sociálně aktivizačních služeb (dále SAS) pro rodiny s dětmi s poruchou autistického spektra je poskytování komplexní podpory rodinám s dětmi s PAS v předškolním věku a v průběhu školní docházky, nabídka programů pro všechny členy rodiny a podpora úspěšného začlenění dítěte s PAS a jeho rodiny do přirozené komunity.
Cíle
Služba směřuje k dosažení těchto cílů:
dítě využije svůj potenciál v jednotlivých oblastech (např. sebepojetí, sebeobsluha, komunikace),
chování dítěte bude lépe odpovídat společenskému očekávání (např. ustoupí agresivní a autoagresivní projevy nebo se jim předejde, sníží se četnost rituálů nebo se nerozvinou, nedojde k nežádoucímu sociálnímu jednání nebo se zmírní),
dítě bude lépe začleněné v sociálních skupinách (např. v předškolní skupině, ve třídě, ve volnočasové skupině),
dítě bude svůj život prožívat jako více uspokojující (např. lépe si bude uvědomovat samo sebe, jeho potřeby budou více naplněny, bude zažívat méně stresu, sníží se intenzita jeho úzkostí),
pečující budou lépe zvládat svoji roli ve vztahu k dítěti,
pečující budou svůj život prožívat jako více uspokojující (přijmou situaci, jejich potřeby budou více naplněny).
Poskytované programy
V rámci sociálně aktivizačních služeb poskytujeme čtyři základní okruhy programů zaměřených na přímou práci s dětmi, podporu rodičů, podporu celé rodiny a na spolupráci se školskými zařízeními.
Programy zaměřené na přímou práci s dětmi
Zařazení dětí na jednotlivé programy vychází z cílů stanovených v individuálním plánu, doporučení odborných pracovníků a přání rodičů.
Zaměření a cíle jednotlivých programů jsou vždy individuálně přizpůsobovány konkrétním dětem a vycházejí ze stanoveného individuálního plánu.
Nedílnou součástí všech programů zaměřených na přímou práci s dětmi jsou pravidelná hodnocení s rodiči, která probíhají buď na konci bloků, nebo v předem domluvených intervalech, případně dle domluvy a potřeby.
Kombinování více programů zaměřených na přímou práci s dítětem je možné pouze v případě dostatečné kapacity, v opačném případě může být volba omezena pouze na jeden program přímé práce s dítětem.
Dle personálních a kapacitních možností může dojít k přerušení v poskytování některých programů (týká se zejména programů zaměřených na podporu dílčích dovedností).
Termíny programů jsou stanovovány s ohledem na kapacitní možnosti pracoviště tak, aby co nejvíce vyhovovaly časovým možnostem rodin. Odpolední termíny jsou určeny pro školní děti; děti v předškolním věku jsou zařazovány prioritně na dopolední termíny.
Individuální nácviky a individuální nácviky ve skupině mohou probíhat jednou týdně po dobu jednoho roku, dále mohou být zařazovány v blocích. V případě dostatečné kapacity může být celoroční týdenní docházka prodloužena o další rok.
Časová dotace jednotlivých programů je uvedena pod popisem jednotlivých programů. Pokud to dovolují kapacitní možnosti, může být nabídnuto více nebo častější setkání.
Programy trvají obvykle 60 až 120 minut, dle potřeby může být délka upravena.
Individuální nácviky pracovního chování
Individuální práce s dítětem je zaměřená na získání nových dovedností, jako jsou podpora a rozvoj sdílené pozornosti, navázání a rozvoj komunikace, schopnost imitace, rozvoj hry a pracovní návyky, zároveň se zaměřujeme na redukci nevhodného chování a nácvik chování vhodného.
Časová dotace:1 x týdně po dobu jednoho roku, dále v blocích maximálně 10 týdnů 2 x za rok.
Individuální nácviky ve skupině
Ve skupince 2 – 3 dětí se zaměřujeme na prohloubení dovedností získaných na individuálních nácvicích. Nácviky mohou být zaměřeny více na schopnost soustředit se v rušivém prostředí, nebo více interakčně, s důrazem na jednoduché interakce s druhými dětmi.
Časová dotace:1 x týdně po dobu jednoho roku, dále v blocích maximálně 10 týdnů 2 x za rok.
Skupinové nácviky sociálních dovedností, hry a komunikace
Skupiny 4 – 5 dětí jsou zaměřeny již čistě interakčně, cílem je osvojení a prohlubování sociokomunikačních dovedností ve skupině vrstevníků.
Časová dotace: v blocích max. 5 týdnů 2 x za rok nebo 10 setkání 1 x za rok.
Sourozenecká skupina
Určeno pro: Dítě s PAS a jeho sourozenec.
Cílem programu je navázání, zlepšení nebo prohloubení pozitivního vztahu mezi dítětem s PAS a jeho sourozencem nebo sourozenci a porozumění a oboustranný respekt k potřebám druhého dítěte v rodině.
Časová dotace: v blocích 4 týdnů 1 - 2 x za rok.
Individuální nácvik pro děti s AS a VFA
Určeno pro děti s Aspergerovým syndromem (AS) a vysokofunkčním autismem (VFA), pro děti s PAS bez poruchy intelektu.
Individuální práce je zaměřená na podporu a rozvoj funkční komunikace s vrstevníky a dospělými, porozumění sociálním situacím, osvojení strategií pro kompenzaci deficitů, podporu sebevědomí dítěte, rozvoj teorie mysli.
Časová dotace: dle potřeby, max. 10 týdnů 1x za rok.
Skupinové nácviky soc. dovedností, hry a komunikace (AS, VFA)
Určeno pro děti s Aspergerovým syndromem (AS) a vysokofunkčním autismem (VFA).
Ve skupince cca 6 – 8 dětí se děti učí rozumět sociálním situacím, upevňují si sociokomunikační pravidla, zaměřujeme se na kooperaci a domlouvání se mezi vrstevníky. Přiměřeně věku jsou děti podporovány v samostatnosti.
Časová dotace: v blocích max. 10 týdnů 1 – 2 x za rok.
Individuální konzultace pro děti s AS a VFA
Určeno pro děti s Aspergerovým syndromem (AS) a vysokofunkčním autismem (VFA).
Setkání se staršími dětmi mohou být zaměřena na edukaci v oblasti emocí a porozumění vlastnímu prožívání, nalezení a nácvik funkčních strategií v oblasti autoregulace, obranu před manipulací, sebepřijetí, práci s jinakostí a další.
Časová dotace: dle potřeby, max. 10 týdnů 1x za rok.
Individuální nácviky samostatnosti
Nácvik samostatnosti v konkrétních dovednostech každodenního života, jako je jízda MHD, nakupování, výběr jídla, telefonování nebo příprava svačiny.
Časová dotace: v blocích max. 6 týdnů 1 – 2 x za rok.
Nácviky dílčích dovedností
Výtvarné aktivity
Náplní programu je objevování radosti z tvůrčí práce s nejrůznějšími materiály i rozvoj grafomotoriky při současném procvičování komunikačních a sociálních dovedností.
Program je podmíněn účastí dobrovolníků.
Časová dotace: v bloku max. 10 týdnů 1 x za rok.
Skupinové vaření
Program je zaměřen na rozvoj spolupráce, sebeobsluhu a práci s instrukcemi. Příprava jídel může přispět ke snížení senzorické přecitlivělosti a k větší toleranci nových potravin. Součástí jsou i zásady stolování a společenského chování a bezpečnost v kuchyni.
Časová dotace: v bloku 4 týdnů 1 – 2 x za rok.
Snoezelen
Pobyt ve speciální multismyslové místnosti. Během lekcí se zaměřujeme na jednotlivé smysly, mapujeme citlivost dítěte k jednotlivým smyslovým podnětům, jako jsou čich, chuť, zrak, sluch, hmat, propriorecepce a vestibulární vnímání. Některé děti potřebují nasytit své smysly, u jiných program rozvíjí a posouvá hranici tolerance smyslových podnětů.
Časová dotace: v bloku max. 8 týdnů 1 – 2x za rok.
Senzahrátky
Program s prvky senzorické integrace, který nabízí dítěti různé smyslové podněty. Dítě se učí je zpracovávat a přiměřeně na ně reagovat. Nové smyslové zkušenosti podporují schopnost učení se novým dovednostem. Program je naplněn hrou a různými senzomotorickými aktivitami. Důležitá je spolupráce a aktivita samotného dítěte.
Časová dotace: v bloku max. 8 týdnů 1 – 2x za rok.
Herní skupiny
Program prázdninového týdne na principu příměstských táborů je výrazně zaměřen na procvičování sociálně komunikačních pravidel a funkční komunikace, interakci, nové dovednosti a zkušenosti, práci s motivací a sdílení zážitků ve skupině vrstevníků.
Účast je podmíněna docházkou na skupinové nácviky.
Časová dotace: 5 pracovních dnů v době letních prázdnin.
Vrstevnická skupina pro sourozence dětí s PAS
Jedná se o vrstevnickou skupinu zaměřenou na podporu dětí, které vyrůstají společně se sourozencem s PAS. Mezi cíle programu patří základní edukace a porozumění problematice PAS, vrstevnická podpora, poskytnutí prostoru pro ventilaci emocí, posílení ve schopnosti vyhledat sociální podporu, trénink řešení obtížných situací a posílení sourozeneckého vztahu.
Časová dotace: v bloku max. 10 týdnů 1 x za rok.
Programy zaměřené na podporu rodičů
Ambulantní konzultace
Konzultaci mohou využít rodiny k projednání jakékoliv tématiky, související s výchovou dítěte s PAS. Může být zaměřena např. na orientaci v problematice PAS, sdělení výsledku screeningu vypracovaného v Centru LIRA, sociálně právní poradenství nebo na řešení aktuálního výchovného problému.
Jednorázové konzultace mohou být poskytnuty i rodičům, kteří se obrátili na Centrum LIRA s žádostí o informace a z jakýchkoliv důvodů se nemohou nebo nechtějí stát klienty.
Podpůrná rodičovská skupina vedená psychoterapeutem
Pravidelná setkávání rodičů zaměřená na sdílení prožitků s ostatními rodiči s podobnou životní zkušeností, tedy životem s dítětem s PAS a jeho výchovou. Společné téma nabízí možnost předávání zkušeností, nápadů, způsobů, jak zvládat náročné situace, „normalizaci“ vlastního prožívání, dopadu nečekané situace na fungování celé rodiny, na partnerství, rodičovství, sebepojetí. Skupina je vedena pracovníkem s psychoterapeutickým výcvikem.
Kluby rodičů/semináře/ workshopy
Kluby rodičů probíhají dle zájmu a kapacitních možností. Setkání mohou být pojata jako přednášky, besedy, tvořivá setkání, relaxace nebo setkání v kavárně.
Programy pro celé rodiny
Konzultace v rodině
Konzultace jsou poskytovány na žádost rodičů. Vždy je domluven konkrétní cíl konzultace. Konzultace jsou zaměřeny primárně na zmapování situace nebo problému v domácím prostředí a přenesení metodických postupů z ambulantních programů SAS do přirozeného prostředí rodiny.
Setkání rodin
Setkání rodin probíhá obvykle 2x ročně, v létě a na začátku Adventu. Jedná se o neformální setkání současných i bývalých rodin a pracovníků se zábavným programem pro děti a pohoštěním.
Videotrénink interakcí – podpora komunikace a interakce rodičů a dětí v rámci celého rodinného systému
Metoda je založena na principu zpevňování a posilování rodičovských kompetencí za pomoci tzv. pomáhající kamery. Rodiče se spolu s videotrenérem věnují podrobnému rozboru editovaných videonahrávek vzniklých v přirozeném prostředí rodiny, nacházejí své stávající funkční komunikační dovednosti a vzorce, učí se porozumět potřebám svého dítěte/dětí a nacházejí možné oblasti rozvoje. Prostřednictvím zpětné vazby /videonahrávek/ jsou následně zpevňovány nové dovednosti a schopnosti.
Pobytové kurzy pro rodiny s dítětem s PAS
Program pobytového kurzu je určen pro všechny členy rodiny s dítětem s PAS.
Součástí pobytového kurzu je jak přímá práce s dětmi s PAS za přítomnosti rodičů, tak společné činnosti všech členů rodiny, přednášky, ukázky terapií nebo konzultace s psychoterapeutem.
Pro sourozence dětí s PAS je zajištěn doprovodný program. Důležitou součástí kurzu je setkání rodin, vzájemné sdílení a předávání nápadů, námětů a zkušeností.
Pobytový kurz je pětidenní, probíhá obvykle ve dnech středa až neděle.
Spolupráce se zařízením předškolního a školního vzdělávání
Odborní pracovníci mohou na žádost rodičů navázat spolupráci se školským poradenským zařízením, školkou nebo školou a mohou poskytnout zprávy nebo metodické vedení pedagogům mateřských škol a asistentům pedagoga. Část terénní práce se proto může odehrávat ve třídách MŠ, do nichž dítě dochází. Zároveň je učitelům i asistentům vždy nabízena možnost individuální konzultace či náhled na programu, na který dítě do Centru LIRA dochází.
Další služby
Screeningová diagnostika symptomatiky PAS
Pokud mají rodiče podezření na přítomnost PAS u svého dítěte a dosud neproběhla diagnostika u klinického psychologa či pedopsychiatra, mohou využít nabídky orientační diagnostiky symptomatiky poruch autistického spektra za pomoci testovacích škál CARS II-ST (Škála dětského autistického chování Schopler a kol. 2. edice 2010), CARS II-HF (Škála dětského autistického chování pro děti s vysoce funkčním autismem, Schopler a kol. 2. edice 2010)
a DACH - R (Dětské autistické chování, Thorová,2003, Šporclová 2015. Součástí orientační diagnostiky jsou anamnestický rozhovor s rodiči a pozorování dítěte v prostředí Centra LIRA, v kontaktu s rodiči, se sourozenci, v navozených testových situacích, případně doplnění o pozorování dítěte v jeho přirozeném prostředí. Výstupem vyhodnocení testových škál je orientační zhodnocení rizika přítomnosti PAS a doporučení dalšího postupu.
Základní poradenství
Jako poskytovatelé sociální služby máme povinnost Vás informovat o tom, že se na nás můžete obrátit ve všech nepříznivých životních situacích, jako jsou např. problémy týkající se hmotného zabezpečení, bytové problémy, pracovní uplatnění, dluhová problematika, možnost čerpání zdravotní péče, ochrana práv a bezpečnost, vztahové problémy s rodinou i širším sociálním prostředím a další. Ve všech těchto oblastech Vám poskytneme základní poradenství a předáme kontakty na další instituce, které Vám pomohou nepříznivou situaci řešit.
Některé služby mohou být poskytnuty před zahájením poskytování služby, před Vstupním jednáním a podpisem Smlouvy o poskytování služeb na základě podané Žádosti o službu. Poté se rodina rozhoduje, zda bude služeb SAS využívat, nebo ne. Rodina může využívat jeden nebo více programů najednou. Doporučení k využívání jednotlivých programů vychází z Individuálního plánu rodiny, doporučení odborných pracovníků služby a momentální kapacity programů.
Terénní služby jsou poskytovány v předem
domluveném termínu v pracovních dnech mezi
8:00 - 17:00
Ambulantní služby jsou poskytovány v předem
domluveném termínu v pracovních dnech mezi
8:00 - 17:30
Dokumenty ke stažení
vedoucí služby
Bc. Kateřina Čechlovská